Tajemství efektivní prezentace
Portál Design Turnaj nabízí jednoduché prostředí, ve kterém může každý grafik prezentovat svůj návrh. Často ale jen vložit obrázek nestačí, protože k výhře turnaje může pomoci kvalitní prezentace a komunikace s klientem. Poradíme vám pár tipů, jak na to.
1) Méně je někdy více
Většina grafiků tvoří vždy několik variant a verzí, než se doberou výsledného řešení, se kterým jsou spokojeni. To je správný a běžný proces, kdy autor sebekriticky otesává hrany svého díla.
Někdy se však stane, že se mu líbí více variant stejného konceptu. Jiné zalomení textu, jiné písmo, jiná barva, lehce upravený tvar apod. Co nyní? Grafik má 2-3 varianty. Jsou si hodně podobné. “Tak je do turnaje vložím všechny, ať si vybere klient.” Chyba.
Podobná autorská nerozhodnost není dobrou vizitkou. Je lepší poslat varianty k posouzení kolegovi, který je po ruce, nebo si od práce odpočinout a vybrat to pravé zítra. Pokud vám i tak srdce trhá nepochlubit se i těmi dalším návrhy, doporučujeme je zahrnout do stejného obrázku pod hlavní návrh jako varianty. Popište je jako doplňková řešení, která mohou být zajímavá. Neprezentujte však varianty jednotlivě jako nová originální díla.
2) Používejte šablonu u vkládání návrhu
Na stránce vkládání návrhu je v levé části šablona ke stažení v psd. Je zde optimální šířka 1200 px a přesné naznačení, kde bude vidět hlavní část díla a kde můžete rozvést ukázky či varianty návrhu. Návrh může být delší či kratší, stačí ve Photoshopu upravit valikost plátna (Obraz > Velikost plátna) nebo oříznout na požadovanou velikost.
Pokud použijete šablonu správně, vaše hlavní dílo se v seznamu návrhu bude pěkně zobrazovat a v detailu můžete vybudovat prezentaci svého návrhu dle libosti. Podívejte se, jak vyniká v turnaji DreamFox návrh loga vpravo, kde grafik použil šablonu správně. Návrh vlevo trpí tím, že je spodek uříznutý a návrh uprostřed je na první pohled nečitelný.
3) Vybudujte prezentaci
Návod na to, jak správně prodat návrh, by zabralo několik odborných publikací. Nám postačí jednoduchá rada: ukažte dílo aplikované do praxe. Vytvořte si dopředu šablony, do kterých můžete pak vkládat konkrétní návrhy a prezentovat tak díla v širším kontextu. Ukažte logo na vizitce, leták položený na stole, plakát na zdi apod. Zde najdete moře inspirací, jak vytvořit nebo si i koupit šablony produktů a tiskovin > ThemeForest Product Mockups.
Nebojte se do návrhu připsat popisky nebo jednoduché texty, které budou sloužit jako explikace návrhu. Zde nemusíte trávit čas nad přípravou několikastránkové prezentace. Proto můžete připravit efektní ukázku a klidně připojit třeba i osobní vzkaz pro klienta nebo poděkování za pozornost.
4) Komunikujte
Po vložení návrhu vaše práce nekončí. Napište hned klientovi svoji textovou obhajobu. Prozraďte, že jste na návrh přišli večer ve vaně nebo při výletě na kole. Nabídněte klientovi možnosti, jak návrh posunout dále nebo se nevtíravě zeptejte, zda-li ho návrh oslovil a sám má podněty k jeho vylepšení. Pokud jej návrh zaujme, tak si dozajista přečte i váš komentář. Vaše výzva ho bude zavazovat a najde způsob, jak s vámi dotáhnout dílo, pokud ho zaujalo.
Dejte klientovi čas. Netlačte na pilu, i když jste nedočkaví, zda-li se mu návrh líbil či ne. Pokud je klient slušný, určitě vám odpoví nebo označí, že se mu návrh nelíbí. A pokud se mu nelíbí, snažte se nebýt dotčeni. Někdy je to těžké, když otřesný návrh vedle se klientovi líbí a ten ‘patlal’ je nezaslouženě chválen. Ale to je život. Každá prohra totiž může pomoci k budoucímu vítězství.