Výhra není nikdy zadarmo

Portály jako Design Turnaj zprostředkovávají zakázky mezi zadavateli a tvůrci. Toto zprostředkování je běžně zpoplatněno v rozmezí 15 – 30 % z celkové ceny zakázky. Kdo ale vlastně za zprostředkování platí? Klient nebo grafik?

Toto je titulek článku o grafice na dva - Blog Title 48px

Zdání někdy klame

Pokud se na problematiku poplatků a provizí podíváme s nadhledem, zjistíme, že se přístupy různí, ale princip je ve skutečnosti stejný. Poplatky a provize vždy zaplatí ve výsledku ten, kdo platí - tedy klient. Je jedno, zda-li provozovatel poplatek připočítá k nastavené ceně za dílo nebo, zda-li bude o poplatek cena ponížena.

Tomu tak a tomu jinak

Některé světové crowdsourcingové portály řeší tento problém cen a poplatků velmi mazaně. Klient při nastavení ceny vidí po celou dobu turnaje tuto jím nastavenou cenu. Stejně tak jako ostatní návštěvníci a i nepřihlášení grafici. Nicméně jakmile se přihlásí grafik, cena magicky klesne o 15 – 30 %, a grafik tak vidí cenu poníženou o poplatek. Vlk se nažral a koza zůstala celá. Tento způsob řeší problém poplatků rafinovaně, protože de facto neexistují ani na jedné straně.

“Grafik je ten, který má kolem projektu minimální výdaje. Neplatí žádný marketing, nemusí hledat klienty, scházet se s nimi, připravovat nabídky, rozpočty nebo se starat o celou agendu zakázky.“


Výhra není nikdy zadarmo

Portál Design Turnaj zaujímá velmi transparentní řešení pro problém provizí a poplatků. V případě realizovaného turnaje klient platí grafikovi přesně tu cenu, kterou nastavil. A jelikož jsme zprostředkovali zakázku GRAFIKOVI, účtujeme provizi za zprostředkování jemu - tak jak je běžné.

Grafik je přeci ten, který má kolem projektu minimální výdaje. Neplatí žádný marketing, nemusí hledat klienty, scházet se s nimi, připravovat nabídky, rozpočty nebo se starat o celou agendu zakázky. Provize za zprostředkování zakázky je tak jeho jediný vícenáklad oproti zakázce, kterou by řešil napřímo s klientem.

Zdá se možná, že tento způsob není pro grafiky tak výhodný, ale jak je řečeno v úvodu: poplatek ve skutečnosti platí vždy ten kdo objednává - tedy klient. Náklad za zprostředkování turnaje si navíc grafik může dát do svých nákladů na podnikání. Chceme tímto způsobem vytvářet profesionálnější prostředí a transparentnější vztah, kde klient platí přesně za to, co si zadal a získal. Stejně jako kdyby dostal nabídku přímo od grafika.

Výhra není nikdy zadarmo. Stejně jako se málokteré podnikání obejde bez nákladů. Důkazem toho přeci je, že klienti na portále Design Turnaj zadávají svoje projekty. To jsou totiž jejich náklady na reklamu a propagaci. A právě proto je fér účtovat zprostředkování turnaje právě grafikům jako jejich náklad.


Uživatel Tým Design Turnaje
Tým Design Turnaje

Naši spolupracovníci vám přinášejí zajímavá témata z oblasti grafického designu a reklamy. Zapojili jsme zkušené redaktory, profesionální textaře i autory amatéry. Rádi publikujeme i váš názor. Napište nám na: kontakt@designturnaj.cz.