Ten typ, ten tisk, ten papír… a má i vodoznak!

Stejně tak jako chtěl mít nejlepší vizitku Patrick Bateman, bankéř z Wallstreet ve filmu Americké psycho, a stejně tak jako on tiše záviděl lepší vizitky kolegům, měli byste mít vy i vaši klienti takovou vizitku, kterou vám budou jiní závidět.

Toto je titulek článku o grafice na dva - Blog Title 48px

Hned na úvod - na vizitky tištěné digitálním tiskem v copycentru zapomeňte. Byť v dnešní době technologie digitálního tisku hodně posílila a je schopna často zajistit uspokojivý výsledek, ofsetový tisk a už vůbec ne knihtisk nahradit nedokáže. Ale vezměme to hezky popořadě.


Nápad a zpracování

Originální vizitka je především o nápadu a profesionálním zpracování. Užitá technologie v rukou rádoby kreativní osoby, grafického diletanta - tedy amatéra, barvoslepého tiskaře a jednorukého výrobce způsobí více škody než užitku. Ale každý jsme jiný a často i paskvil je pro mnohé uspokojivým kouskem.


Jakmile máte nápad jak bude vizitka vypadat, zda bude klasického tvaru, anebo s výsekem (lze docílit prakticky jakéhokoliv tvaru) je potřeba se zamyslet nad technikou výseku. Můžete zvolit digitální výsek, který je zpravidla cenově dostupnější, ale za cenu že bude hrana papíru (resp. kartonu) zabarvená od stopy paprsku laseru lehce dohněda. V tomto případě je dobré zvolit tmavší barvu kartonu. Na druhou stranu ale digitálním výsekem získáte de facto jakýkoliv tvar a to i velmi detailní.

Další možností je výsek s výrobou výsekové formy na míru tzv. konvenční výsek. To vše za vyšší cenu, ale bez problému s barvou hrany na bílém kartonu. Nevýhoda tohoto typu výseku může občas vznikout díky tlaku, kterým je výsek prováděn, což v některých případech zanechá otlak na materiálu a v ostrých místech roztřepené „chloupky“ papíru.


Samozřejmě vizitka nemusí být pouze z papíru, můžete použít prakticky jakýkoliv potisknutelný a dále zpracovatelný materiál. Tímto se může stát váš kousek ještě vychytanější. To bychom se ale již pouštěli do velkých detailů.

Kámen, nůžky ...

Určitě se na začátku musíte zamyslet na typem papíru a zvolit takový, který bude dobře fungovat jak v tisku, výseku či v závěru pro povrchovou a dokončovací úpravu vizitky. Důležitým faktorem je samozřejmě dotykový a vizuální vjem, který na vás papír zanechá. Kvalitní karton by měl být pevný, působit velkoryse, neotřele a celkově příjemně.


Doporučuji sáhnout pro speciální grafické kartony ve vyšší cenové relaci o plošné gramáži 250—400 g. Ty by měly současné ofsetové stroje bez problémů potisknout. Existuje spousta výrobců (papíren) a distributorů, kteří vám rádi poradí a zašlou vzorky či rovnou přijede jejich obchodní zástupce.

Kouzla barev

Nedílnou součástí počátečního rozhodnutí jak bude vizitka vypadat je samozřejmě volba barevnosti, tedy typu tiskových barev. Pokud řešíte korporátní záležitost, barevnost budete mít pravděpodobně danou. A to buď v barevném prostoru CMYK, což jsou výtažkové barvy — odstíny vznikají mícháním čtyř barevných kanálů (x, x, x, x) anebo v barevném modelu Pantone, což jsou přímé barvy definované kódovým popisem (Pantone C xxx). Výhody i nevýhody mají obě cesty, tedy CMYK i Pantone. Popíši zde alespoň ty základní.

CMYK

  • nedosáhnete tak jasných, sytých a specifických odstínů jako díky škále v Pantone
  • výhodný (zejména cenově) při větší barevnosti dokumentu

Pantone

  • nevýhodný (zejména cenově) při vyšší barevnosti dokumentu
  • barva bude vypadat při dotiscích v budoucnu prakticky stále stejně, samozřejmě za předpokladu užití stejného typu média, stejného tiskového stroje a v ideálním případě i tiskárny
  • obsahuje taky metalické a neonové barvy
  • časté využití při jednobarevném či dvoubarevném tisku
  • bývá zvykem, že při tisku doplňuje CMYK za účelem dosažení specifické či korporátní barvy.

Povrchová úprava

Jakmile máte jasno ve tvaru vizitky, vybrán vhodný karton i barevnost, můžete ještě sáhnout po povrchové úpravě a tím vizitku zdokonalit. Takovou klasikou je snad všem známá plošná laminace, lesklá či matná. Volí se zpravidla pro vyšší odolnost povrchu vizitky vůči vlhku a také zvýší její tuhost. Laminace je ale tak zprofanovaná, že s ní neoslníte. Pokud se ale uspokojíte pouze s laminací, doporučuji ji doplnit parciálním lakem, protože ten na laminaci krásně vynikne - do povrchu se nevsaje. Parciální lak se aplikuje na vybrané části vizitky. Uspokojivého efektu dosáhnete i když pod lakem nebude žádný nápis či obrazec. V tom případě bude samotný lak vytvářet textový či grafický objekt. 

Finančně náročnější a především na dotyk, ale i vizuálně efektnější je pak využití ražby neboli slepotisku. Slepotisk může být směrem dolů (deboss) či nahoru (emboss). Ražený objekt tedy vstupuje či vystupuje nad povrch.

Dále se pro zvýšení efektu vizitky využívá ražby s fólií tzv. horké ražby. Jde o přenos vrstvy zlaté, stříbrné či různých metalických fólií, ale i fólie holografické na povrch materiálu.

Působivé jsou také barevné hrany vizitky. K výběru je na dvě desítky barev včetně barvy fluorescentní či barev metalických.


V závěru bych rád zdůraznil, že i přesto, že je vaše vizitka vaší vizitkou, nemusí být za každou cenu extravagantní či vyrobena s použitím všech výše zmíněných technologií. Často se mi do ruky dostane kousek, který je na první pohled velmi střídmý, skromný, ale profesionálně a s citem navržen. Je vybrán kvalitní font, barvy k sobě ladí a papír se příjemně drží. To vše zakončí drobný detail, vychytávka.

Buďte nároční! Nebojte se být jiní, ale také skromní.


Lukáš Holinka

Návrhy a realizace nejen originálních vizitek. Grafický design, webdesign, typografie, reklama...

http://www.originalnivizitky.org